Przejdź do głównej zawartości

National Theatre Live - Frankenstein

31 października wybrałam się do Multikina na retransmisję spektaklu ,,Frankenstein'' w reżyserii Danny'ego Boyle'a
z Narodowego Teatru w Londynie. W rolach głównych wystąpili Benedict Cumberbatch  (Victor Frankenstein) i Johny Lee Miller  (potwór). Przedstawienie było adaptacją powieści Mary Shelley pod tym samym tytułem.

Akcja rozgrywa się w XIX wieku. Naukowiec Victor Frankenstein tworzy potwora z części ludzkiego ciała, po czym go ożywia. Potwór wymyka się do miasta, gdzie wzbudza obrzydzenie, strach
i nienawiść u mieszkańców. Osamotniony i porzucony stwór postanawia odnaleźć swojego stwórcę i zemścić się na nim...

Spektakl wyświetlono w języku angielskim z polskimi napisami, dzięki czemu mogłam posłuchać oryginalnych dialogów i jednocześnie zrozumieć ich treść. Choć retransmisja trwała ponad dwie godziny bez przerwy, ani przez chwilę nie byłam znudzona. Scenografia bardzo dobrze oddała klimat XIX - wiecznego miasta, pracowni czy domu. Aktorzy spisali się znakomicie. Choć jestem fanką Benedicta Cumberbatcha, muszę przyznać, że na szczególne uznanie zasługuje Johny Lee Miller. Aktor sprostał trudnemu zadaniu, jakim było zagranie potwora i pokazanie jego przeżyć.
Uważam, że ,,Frankenstein'' to świetny spektakl, który dobrze oddaje przesłanie powieści. Nie jest to bowiem tylko straszna historia o potworze,
ale opowieść o wykluczeniu, nietolerancji, człowieczeństwie 
i równaniu się człowieka z Bogiem.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

,,Ślub" Gombrowicza - interpretacja

,,Ślub” to dramat autorstwa Witolda Gombrowicza. Został napisany w Argentynie w 1946 roku. Obok  ,,Iwony, księżniczki Burgundy” i ,,Operetki” ,,Ślub” jest jednym z trzech scenicznych utworów Gombrowicza. W dramacie można zauważyć nawiązania do dzieł Wiliama Szekspira. Bohaterami ,,Ślubu” (a także ,,Iwony, księżniczki Burgundy”) są członkowie rodziny królewskiej. Gombrowicz, podobnie jak Szekspir, ukazał niestabilność społeczną ludzi na dworach, ich problemy, intrygi, walkę o władzę. Co więcej, główny bohater ,,Ślubu” – Henryk – jest niczym postać z dramatu elżbietańskiego. Młodzieniec (jak Hamlet lub Makbet) wiele rozmyśla, wygłasza refleksyjne monologi, zadaje dużo pytań, jest wewnętrznie rozdarty, jednak jego czyny są sprzeczne z przekonaniami. Warto też wspomnieć o znaczącym motywie snu. W sztuce ,,Sen nocy letniej” Szekspira sen łączy świat baśniowy z rzeczywistym, wróżki i elfy ingerują w sprawy ludzi, dzieją się rzeczy niezwykłe i dziwne. W ,,Ślubie” wszystkie wydarzenia ...

Recenzja spektaklu TV ,,Król Edyp"

Na lekcji języka polskiego, w ramach omawiania lektury, obejrzałam spektakl telewizyjny pt. ,,Król Edyp" z 1992 roku w reżyserii Laco Adamika. W rolach głównych wystąpili: Jan Frycz (Edyp), Teresa Budzisz-Krzyżanowska (Jokasta), Jerzy Trela (Kreon) i Jan Peszek (Tyrezjasz). Spektakl jest inscenizacją tragedii Sofoklesa pod tym samym tytułem. Na Teby spadają nieszczęścia i zarazy. Edyp, mąż Jokasty, wdowy po Lajosie, przejęty losami państwa wysyła do wyroczni delfickiej swojego szwagra Kreona. Według wyroczni miasto zostało ukarane, ponieważ przebywa w nim morderca byłego króla Teb, Lajosa. Edyp rzuca klątwę na zabójcę i obiecuje go wytropić, nie wiedząc, że tym samym wydaje wyrok na siebie... Pod wieloma względami spektakl przypominał tragedię antyczną. Potężne mury pałacu z wąską szczeliną światła potęgowały niepokojącą atmosferę w ówczesnych Tebach. Dzięki strojom aktorzy wyglądali, jakby naprawdę żyli w starożytnej Grecji. Zachowano także zasadę trzech jedności - czasu, miej...

Finezje literackie - rozmowa na temat postaci szekspirowskich

Na stronie Polskiego Instytutu Audiowizualnego odsłuchałam także audycję z cyklu Finezje literackie. W tym odcinku historyk teatru i krytyk teatralny Henryk Rogacki rozmawia z poetką, Anną Piwkowską na temat postaci w tekstach Wiliama Szekspira. Z wyliczeń Rogackiego wynika, że Szekspir stworzył aż 941 postaci (włączając duchy i czarownice), więc nie zmieściłyby się one na widowni Teatru Polskiego w Warszawie. Poza tym każda z postaci ma duże znaczenie w dziełach angielskiego pisarza. Jako przykład przytoczono Hamleta - w pierwszej scenie na murach zamku Elzynor pełnią wartę dwaj strażnicy. Według dyskutujących można by stworzyć długie biografie wartowników na podstawie krótkich uwag wymienianych między strażnikami, co jest dowodem geniuszu Szekspira. W audycji zaprezentowano fragment Kordiana J. Słowackiego w wykonaniu Rogackiego i fragment wiersza Hamlet  z Doktora Żywago  B. Pasternaka w wykonaniu Piwowskiej. „Szekspirze! duchu! (...) Z nieskonczonością zbliżyłeś twór zi...